حامیان ما
حمایت می‌کنیم

کمک به کودکان سرطانی

كتابخونه

 

بازی استریندبرگ:

ادگار: به زودی همه چیز تموم می شه و از ما چیزی باقی نمی مونه جز یه مشت کود برای گل های قبرستون.

نمایشنامه،نوشته ی فردریش دورنمات.

 ماجرای یک زن و شوهر که مدام در حال جنگ و درگیری هستند.این کتاب بیانگر یک موقعیت و جدال در زندگی زناشویی ست.نام کتاب از “مرگ رقص” اثری از استریندبرگ گرفته شده است.

ادگار و آلیس زن و شوهری هستند که در یک جریزه ی دورافتاده و متروکه زندگی می کنند. مدام با هم حرف می زنند اما با این حرف زدن ها ارتباطی بین آن ها برقرار نمی شود. تنهایی و دورافتادگی جریزه و حتی متروکه بودن آن نیز باعث نزدیکی این زوج نمی شود.کلمات نیز در ارتباط بین آن ها مه آلود مانده و صرفا رد و بدل می شوند.

هریک از آن ها در حسرت افتخارات به دست نیامده،غرق در خاطرات خود هستند.با آمدن یک مهمان که پسرعموی زن و خواستگار قبلی او نیز بوده،جنگ و دعوای بین زن و شوهر بیشتر شده و ادگار درخودفرورفته می شود و به ابدیت خیره…

-        ما مورچه هایی بیش نیستیم.مورچه های ضعیفی در مقابل ابدیت…

این میهمان در مخاطب شوک و توقع اتفاقی خاص و گره را در ادامه ی نمایش ایجاد می کند و مخاطب خواستار تغییر موقعیت می شود اما چیزی بین زن و شوهر تغییر نمی کند.

این کتاب، به نوعی نگاه دورنمات به زندگی زناشویی و ازدواج می باشد. از دید او ازدواج، جهنم است. این دید از زندگی شخصی و مشکلاتی که با همسر و خانواده ی خود داشته است،به وجود آمده.

این نمایشنامه توسط حمید سمندریان ترجمه و به اجرا درآمده است. نقش ادگار و آلیس را نیز رضا کیانیان و هما روستا بازی کرده اند.

فردریش دورنمات:

نویسنده ی رمان های پلیسی و جنایی و نمایشنامه نویس سویسی می باشد. پدرش کشیش و پدربزرگش شاعرطنزسرای سیاسی بود.

درونمایه ی آثار دورنمات تردید و کشاکش جهان در عدالت و بی عدالتی، برقراری ارزش های انسانی و اجتماعی و معیارهای عرفی در جامعه می باشد.او این ارزش ها را گاه در غالب ضدارزش نشان داده و گاه دگرگونی و قلب آن ها را درست تر معرفی می کند.این ارزش ها در نمایشنامه های او در قالب کمدی بیان می شود و به گفته ی خودش بیشترین تاثیر را در این زمینه “آریستوفان “کمدی نویس یونانی بر او داشته است.

از دید نمایشنامه نویسان،بهترین اثر او ملاقات بانوی سالخورده می باشد. در این اثر عدالت با بی عدالتی و کشتن یک فرد برقرار می شود.مهمترین پیام این نمایشنامه معرفی هیولای فقر است که واژه هایی چون  عدالت،ارزش و انسانیت را بی معنا و تهی می کند.

اثر دیگر او “ازدواج آقای می سی سی پی” می باشد. این اثر از نظر محتوا و ساختار مورد توجه سایر درام نویسان قرار گرفته است.از نظر مضمون این اثر به بیان بی عدالتی در جامعه پرداخته و از نظر ساختار از قید و بندهای رایج نمایشنامه نویسی آن دوران رها بوده است.

اثر دیگر او” فیزیکدان” در زمره ی تئاتر ابزورد می باشد.در این اثر سه دانشمند دیوانه در تیمارستان می باشند و هریک خود را بزرگترین فیزیک دان عصر خود می دانند.این نمایشنامه خط سیر روایی معمول را نداشته و بیشتر خواستار ارائه ی پیچیدگی شخصیت های نمایشنامه می باشد.

فردریش دورنمات برنده ی جوایزی چون جایزه ی ایتالیا۱۹۵۸،جایزه ی منتقدان نیویورک۱۹۵۹،جایزه ی شیلر۱۹۵۹می باشد.

۲پاسخ به “بازی استریندبرگ و فردریش دورنمات”

  • محمد:

    خدا بیامرزاد سمندریانو انصافن تماشا داشته این اجرا

  • یکی از کارهایی که هفته ای یک بار در محیط کارم انجام می دهم، گزینش تخصصی مربیانی است که می خواهند در کتابخانه های کانون پرورش فکری شروع به کار کنند. روزهای یکشنبه معمولن سخت شروع می شوند. به هرحال سرنوشت کاری و برنامه ی زندگی هفت هشت خانم یا آقای جوان که هزارجور آرزو دارند و اضطراب از سر و کولشان بالا می رود، وابسته به ” آره” یا ” نه” یک گروه سه نفره است. این جلسه های گزینش، به ظاهر با چند سئوال تخصصی و پر کردن یک فرم طولانی برگزار می شود. ولی واقعیت این است که برای ما حتا نوع خندیدن، حالت های عصبی، کنترل رفتار و میزان آرامش و مهربانی، خیلی بیشتر از شمردن انواع فعالیت های کتابخانه و جواب دادن به سئوالات گاهی عجیب و غریبمان مهم هستند.

یک نظر بگذارید